Přeskočit na obsah

Je to unikátní adresa, kterou uživatelé zadávají do webového prohlížeče, aby se dostali na konkrétní webovou stránku. Funguje jako název webu, ale na webových stránkách je nezávislá. Jakmile jednou doménu registrujete, je v systému doménových jmen přiřazena k Vaší osobě či firmě. Pak můžete, ale nemusíte k doméně přiřadit konkrétní web. V ideálním případě odpovídá doména obsahu webu, ale funguje i samostatně jako poutavá a zapamatovatelná značka. Ta správná doména pak slouží také jako investice. Registrace domény se tak vyplatí i tehdy, když zatím nemáte plány, jaký web na ní postavíte.

Jak vybrat jméno domény?

Ještě tu správnou doménu nemáte a ani nevíte, jak ji vybrat? Pak můžete využít několik osvědčených tipů a způsobů, jak najít to správné internetové jméno. Existují dva základní postupy při výběru domény. Buď do názvu vložíte svoji značku (jméno firmy, produktu, projektu či přímo jméno), anebo půjdete cestou klíčových slov, tzn. že uživatelé budou přímo vědět, kam jdou. Možností je i kombinace obou těchto přístupů, například webybyrakri.cz.

TIP #1: TA SPRÁVNÁ SLOVA

Jsou klíčová slova skutečně klíčová?

Pokud jde o klíčová slova, nutno podotknout, že reálie, výstižné názvy a místní jména na internetu stále drží jednu z klíčových pozic. Obecně však klíčová slova v doméně, která v minulosti měla klíčový význam z hlediska SEO, vyhledávače zohledňují minimálně. V současnosti je tento SEO faktor podružný. Než volit krkolomné a omezující názvy, např. akcniweb.cz (webvakci, webzdarma, webylevne apod.) je výhodnější budovat značku a stavět na originální doméně.

Na druhé straně máte možnost web na dané doméně úzce zaměřit na konkrétní téma či produkt, což mu dodá na přehlednosti a UX, rozvíjet business pak můžete na dalších doménách, což je pochopitelně procesně náročnější. Čím více webů, tím složitější správa, ale i více možností budovat svou online přítomnost.

Jaký je ten správný počet? Co číslovky v doméně?

Pokud jde o počet domén nebo počet webů, je na každém jakou cestou se vydá. Vzhledem k tomu, že se na domény a weby dá nahlížet také jako na digitální majetek, který je navíc na dosah za relativně slušnou cenu a dokonce minimální náklady každému, chtělo by se konstatovat: Čím více, tím lépe. Ovšem stejně jako o ten reálný i o ten digitální je potřeba se starat. Vyžaduje čas, neobejde se bez práce.

Pokud jde o počet znaků v doméně, tady platí naopak: Čím méně, tím lépe. Kratší doména je lépe zapamatovatelná, uživatelsky příjemnější. Je však nutno počítat s tím, že krátké domény jsou už povětšinou zabrané. Minimální délka domény, kterou je možné registrovat jsou dva znaky, maximální délka doménového jména je 63 znaků, celkově délka domény i s koncovkou nesmí přesáhnout 255 znaků. Ta správná doména má však znaků podstatně méně. V praxi má délku od dvou do osmi znaků, nejlépe písmen (bez háčků a čárek).

Ačkoliv v nadpisech, v titulcích a claimech patří k osvědčeným tahákům, čísla, číslovky v názvu domény nejsou ideální. Hlavním důvodem je to, že mají i variantu psanou slovy (například 1 a jedna), takže není a ani nemůže být okamžitě jasné, jak se doména píše. Výjimkou (potvrzující pravidlo) je snad jen fráze raz dva, kterou v češtině automaticky používáme jako spojení slov (raz dva, nikoliv 1 2). Tady zase nastává problém s čárkou, resp. pomlčkou. Pomlčka se sama o sobě v názvu domény nedoporučuje.

Pomlčka v doméně? Raději ne!

Při registraci víceslovných domén je nejlepší variantou spojení bez pomlčky. K němu se však ideálně registruje i spojení s pomlčkou, doména, která se pak přesměruje na hlavní doménu bez pomlčky. To je však komplikace, které se dá vyhnout prostě tak, že s pomlčkou v názvu domény nebudete počítat, že budete hledat a vybírat mezi jinými názvy.

TIP #2: ONLINE ZKRATKY

Internet je svět online, který z velké části tvoří webové stránky s konkrétními adresami v podobě domény. Může přímo označovat, že patří do internetového vesmíru tím, že přímo ve svém jméně využívá kombinaci slov online či internet označující písmena jako e či i. Hrozí sice riziko, že uživatelé budou mít problém doménu napsat, ale také se to může povést. Zvláště předpona e či i se na internetu stala první alternativou pro velké ambiciózní projekty pro široké publikum, kdy obecná jednoslovná doména, která by pro takové projekty byla ideální, jednoduše nebyla volná ani na prodej, příp. na prodej za rozumnou cenu.

WEBY BY RAKRI Inspirace

Jako inspirace na výběr domény poslouží i Weby BY RAKRI. Protože se zpravidla věnují konkrétnímu obecnému, ale aktuálnímu a hojně diskutovanému tématu, fungují jako označení tohoto tématu. Témata, která rezonují společností, můžete intuitivně vytušit, ale existují také užitečné nástroje jako Google Trends.

Na webu se také můžete zabývat tématy, které se dotýkají Vaší cílové skupiny či Vás osobně, protože pak v něm bude nenásilně i žádaná autenticita. Je tu také možnost hledat témata vhodná pro web, a tím i název domény, mezi trendy, vyhledávanými slovy a frázemi.

TIP #3: TA SPRÁVNÁ KONCOVKA

Doména může kombinovat zajímavé téma, obecný název a koncovku .eu, která má zajímavou cenu a není tak obsazená jako koncovka .cz. Koncovku .eu využívají právě některé weby, resp. domény Webů BY RAKRI. Pokud jde o obecný pojem, nehrozí záměna ani problémy s brandingem (ať  již vlastním, či cizím). Pozor, tohle však rozhodně není ideální cesta pro budování značky, resp. české značky. Zvláště v Česku jsou uživatelé zvyklí na zažité koncovky .cz. Pokud v doméně bude jiná koncovka, ohrožuje zapamatovatelnost a vzbuzuje možné potíže.

Lepší než koncovka .cz v Česku není! Přestože zní některé koncovky zajímavě a bezpochyby lákavě, například i v Česku srozumitelné .beer, .me nebo třeba .blog, uživatelé koncovky v praxi opomíjejí. Míříte-li na český trh a máte-li velké plány, doporučujeme primárně využití domény s koncovkou .cz, případně si ponechat prostor pro mezinárodní rozšíření s koncovkami .eu či .com. Výjimkou jsou technologické společnosti, inovativní projekty a start-upy, které klasické weby nezřídka vyměňují za různé platformy a aplikace, kde je standardem užití koncovek jako .ai, .tech, .system apod.

Chcete-li originální název, jedinečnou doménu, která bude základem Vašeho brandu, nestavte na netradiční koncovce. Pokud tedy nepatříte mezi odvážlivce, kteří se nebojí jít proti proudu a kladou si za cíl bořit zažité zažité stereotypy. Pak můžete využít i alternativní a vskutku kreativní doménové koncovky.

HRAJTE SI. ANEBO NE.

Zkuste to jinak. Můžete si pohrát s variacemi obecného jména, vymýšlet novotvary, zcela nová slova, unikátní názvy domény i značky. K cíli se však můžete dobrat i zcela opačně. Do vlastních kreativních procesů se pouštět vůbec nemusíte, když využijete některou z nabídek domén k prodeji. Registrace domény, tedy zcela nové domény je jedna cesta, nákup domény, tedy domény, kterou již předtím registroval někdo jiný, je alternativou této cesty. Doména má již nějakou historii, což ji přidává na hodnotě.

Cena domény na prodej bývá podstatně vyšší než cena registrace nové domény, to z domény také dělá skvělou investici. Cena domén na prodej odráží reálnou tržní hodnotu, je daná nejenom samotným jménem a koncovkou, ale i oborem, tématem, kterého se týká. Jednoznačně stanovit hodnotu domény je pochopitelně složité. V případě .cz domén jde primárně o záležitost nabídky a poptávky. Nabídka domén k prodeji je např. TADY.

S doménou k prodeji můžete pokračovat v budování značky, pokud doména již nějakou vybudovanou značku má. Pokud ne, stále je tu potenciál a nápad, který můžete proměnit v úspěch, nehledě na vyhledávače, SEO body, které doména v čase mohla nabrat.

A nezapomeňte si zajistit dávku inspirace v podobě předplatného Artefakty BY RAKRI. Originální obrázky se při tvorbě webu na nové doméně budou hodit. Digi tvůrce, skutečný člověk s nástroji AI v ruce, přináší prostřednictvím artefaktů vedle dobrodružství i neotřelé vizuální zážitky, objevování nejlepší verze sebe sama, nové možnosti sebeprezentace a budování osobní značky.